مشاوره تخصصی کشاورزی آقا مهندس | خرید اینترنتی بذر

پربارترین بذر گوجه فرنگی گرد کدام است؟

انتخاب پربارترین بذر گوجه فرنگی از میان انواع بذر گوجه بستگی به منطقه زندگی شما دارد. زیرا هر بذر برای مناطق خاص و آب و هوای خاصی مناسب می باشد. برخی از بذرها به شوری آب و خاک مقاوم هستند، برخی نیاز به آب فراوان دارند و برخی دیگر به ویروس ها و آفات مقاوم هستند. این مقاله به شما کمک می کند بهترین و مناسب ترین بذر منطقه خود را انتخاب و خریداری نمایید.

بهترین بذر گوجه فرنگی

فهرست مطالب

پربارترین بذر گوجه فرنگی گرد کدام است و میزان باردهی گوجه فرنگی در هکتار چقدر است؟ تناژ گوجه بدرو در هکتار چقدر است؟ برای اینکه پاسخ این سوالات را بدانید مشاوران آقا مهندس این نوشته را به شما پیشنهاد می‌کنند. پس با دقت مقاله زیر را مطالعه نمایید تا پربارترین بذر گوجه فرنگی در منطقه خود را شناسایی نمایید.

پربارترین بذر گوجه فرنگی گرد کدام است؟

در حال حاضر نمی‌توان رقم خاصی را به عنوان بهترین و پربارترین بذر گوجه فرنگی گرد معرفی کرد. اما در بین تمام ارقام هیبرید موجود، واریته‌های 4129 و 1012 وادارو رتبه‌ی اول را به خود اختصاص می‌دهند. در سطح بعدی می‌توان بذر گوجه جودیویس را نام برد. سطح سوم متعلق به بذر گوجه 8320 بوده و چهارمین سطح شامل موناکو است. دلیل این امر را باید در خصوصیات و ویژگی‌های مختلف این ارقام با توجه به وضعیت کشت در مناطق مختلف آب و هوایی کشور عزیزمان، ایران دانست.

ویژگی ارقام 4129 و 1012 وادارو

در ادامه به اختصار به مشخصات واریته‌های یاد شده می‌پردازیم. تا بتوانید با توجه به نوع مصرف خود بهترین و مناسب ترین بذر را برای خود انتخاب و خریداری نمایید:

میوه بذر گوجه 2149:

رقمی با میوه گرد با وزن متوسط 210 گرم که مناسب کشت در گلخانه است. این رقم رشد نامحدود بوده و دوره رسیدگی متوسطی دارد. میوه‌ای سفت و بسیار بازارپسند و یکدست تولید می‌کند که مناسب صادرات و فضای داخل می‌باشد. صادرات این رقم بیشتر به کشورهای عربی انجام می‌شود.

میوه بذر گوجه 1012 وادارو:

واریته ای گرد و رشد نامحدود است که به صورت دو منظوره کشت می‌شود. میوه‌ای به وزن متوسط 150 گرم تولید می‌کند که از یکنواختی در شکل و اندازه برخوردار است. قابلیت حمل و نقل طولانی و صادرات را دارد. همچنین مانند 4129 دارای دوره رسیدگی متوسط (میان رس) می‌باشد.

اگر بخواهیم این دو رقم را با هم مقایسه کنیم، باید گفت میوه 4129 از نظر سایزی و وزنی، بزرگ‌تر و درشت‌تر از 1012 وادارو است. 1012 قابلیت کشت در فضای باز را در اغلب نقاط کشور دارد، حال آنکه 4129 فقط در مناطق جنوبی کشور (هرمزگان، بوشهر) در فضای باز کشت شده است. ایرادی که به کشت فضای باز 4129 وارد شده است، ترک خوردن میوه در صورت بارندگی است. از آنجا که 1012 رقمی تازه تجاری شده است هنوز نیاز به تست و تحقیقات بیشتری درباره آن است.

هر دو رقم مقاومت نسبی به بیماری‌های قارچی برگی و ویروسی خصوصا ویروس عامل سرجمک دارند. لازم به ذکر است که 1012 دارای پک مقاومتی قوی‌تری می‌باشد. اما در عمل مشاهده شده است که رقم 1012 از حساسیت بیشتری به بیماری قارچی برخوردار است. لازمه رفع این مشکل، واکسینه کردن نشا بعد از کاشت می‌باشد.

جهت بازدید از انواع بذر گوجه فرنگی کلیک کنید.

1012 از پوشش برگی بسیار خوبی برخوردار است. همچنین ریکاوری بسیار خوبی دارد. 4129 نیز دارای بوته ای قوی با پوشش برگی خوبی ست که 4 تا 6 میوه در هر خوشه تولید می‌کند. از مزایای رقم 1012 قابلیت تک چین کردن آن خصوصا در مناطقی با گرمای انتهایی فصل می‌باشد.

بهترین رقم گوجه هیبرید گرد در ایران
ارقام گرد زیادی وجود دارند که می‌توان آن‌ها را به عنوان برترین ارقام گرد معرفی کرد.

آشنایی با ویژگی‌های رقم جودیویس

جودیویس رقمی رشد محدود با دوره رسیدگی نسبتا کوتاه (80 روزه) است. میوه‌ای گرد و متوسط به وزن متوسط 140 گرم تولید می‌کند. این واریته پربار، بوته ای قوی با پوشش برگی خوب دارد. همچنین از هم رسی خوبی برخوردار می‌باشد. این رقم از پک مقاومتی خوبی به بیماری‌های قارچی برگی و ویروسی برخوردار است. همچنین به نماتد مقاومت نسبی دارد. این رقم نیز می‌تواند جزو پربارترین بذر گوجه فرنگی قرار گیرد.

جودیویس بیشتر در مناطق جنوبی کشور (مردوشت) کشت شده است و نیازمند تحقیقات بیشتری درباره این رقم می‌باشد. تنها عیبی که به این واریته تا به حال وارد شده است، عدم قابلیت نقل و انتقال دوربرد، به دلیل نداشتن سفتی مناسب میوه می‌باشد. ارقام مشابه مثل 8320 از سفتی بهتر و ماندگاری بیشتری نسبت به این رقم برخوردار است.

آشنایی با ویژگی‌های رقم ۸۳۲۰

رقمی گرد با وزن متوسط ۱۵۰ گرم که با دمگل برداشت می‌شود. سفتی میوه خوب است و قابلیت صادرات دوربرد به صورت دو رنگ را دارد. اما به اندازه سانسید، بریویو و متین سفت نیست. بسیار شبیه به رقم‌های گلخانه‌ای است. این رقم در کل یک رقم میان رس است و حدودا دو هفته بعد از بریویو، باسیمو و برنتا بار می‌دهد. معمولا در مناطقی مانند کرج و قزوین ۹۰ روز پس از انتقال نشا بار می‌دهد. در مناطقی مانند فریمان خراسان باردهی آن بیشتر طول می‌کشد و حدود ۱۱۰ روز پس از انتقال نشا بار می‌دهد.

قدرت ریکاوری و گلدهی مجدد بسیار بالایی دارد. در مناطقی مانند قزوین تا زمانی آب و هوا اجازه رشد و باردهی را بدهد، باردهی دارد. قابلیت برداشت تا ۱۱ چین در سال را دارد. گوجه ای با بوته ای حجیم می‌باشد، به طوری که در کشت دو ردیفه فواصل بین ردیف را حدود ۲ متر و فواصل روی ردیف را تا ۳۵ سانتی متر در نظر می‌گیرند. در کشت تک ردیفه، فواصل بین ردیف را ۱۸۰ سانتی متر و فواصل روی ردیف را ۲۵ سانتی متر در نظر می‌گیرند.

پیشنهاد نویسنده: خرید بذر

دارای مقاومت نسبی قابل توجه به بیماری‌های باکتریایی و قارچی می‌باشد. همچنین مقاومت نسبتا خوبی به تنش‌های محیطی مانند تنش سرمایی و گرمایی و حتی تنش شوری دارد. نکته جالب تر اینکه، به نظر می‌رسد، کمتر توسط حشرات مکنده مورد حمله قرار می‌گیرد. دلیل آن احتمالا به دلیل ساختار برگی و غلظت فیتو توکسین‌های این رقم در برگ‌های آن است.

متوسط میزان باردهی: متوسط ۸۰ عدد گوجه و حدود ۱۲۰ تن در هکتار، بیشترین میزان بار گزارش شده ۱۴۰ عدد گوجه در بوته و حدود ۲۴۰ تن گوجه در هکتار

این رقم در مناطقی مانند قزوین و نهاوند، مرودشت، کرمانشا و کرج بهترین جواب دهی و تناژ را داشته است. اما بیشتر در مناطقی کشت می‌شود که برداشت آنها هم زمان با بازار عراق باشد. زیرا رقم‌های گرد بیشترین بازار را در کشورهای عربی دارند و کمتر در میادین بار ایران خریداری می‌شوند. این از معدود عیب‌های ۸۳۲۰ است، در واقع گرد بودن بازار این رقم را در کشور محدودتر کرده است.

برترین ارقام گوجه گرد
نمایی از ارقام گوجه با تیپ میوه گرد

ویژگی‌های رقم موناکو

واریته موناکو رقمی رشد محدود است که میوه‌ای گرد به وزن متوسط 150 گرم با دوره رسیدگی متوسط (90 روزه) تولید می‌کند. دارای بوته‌ای با پوشش برگی خوب می‌باشد. این واریته عملکرد بالایی داشته و دارای پک مقاومتی ویروسی و قارچی می‌باشد. همچنین مقاومت خوبی به تنش‌های دمایی نشان می‌دهد. موناکو حدود یک هفته دیررس تر از 8320 است، اما کیفیت میوه آن را ندارد. همچنین پک مقاومتی ضعیف تری نسبت به 8320 دارد. قابلیت کشت در مناطق مختلف را دارا می‌باشد. بزرگترین مزیت رقم موناکو پربار بودن آن است.

میزان برداشت گوجه فرنگی در هکتار

میزان تناژ مزارع گوجه فرنگی به عواملی همچون عرض جغرافیایی، رقم انتخابی، نوع تغذیه، آفات و بیماری‌های منطقه و دوره رسیدگی بستگی دارد. بنابراین نباید انتظار داشت که در دو منطقه میزان برداشت گوجه فرنگی در هکتار یکسان باشد. بنابراین میزان باردهی گوجه 8320 با میزان برداشت گوجه متین در هکتار و میزان باردهی گوجه بریویو در هکتار با یکدیگر تفاوت دارند.

آخرین سخن درباره پربارترین بذر گوجه فرنگی گرد

ما به ترتیب بهترین و پربارترین بذر گوجه فرنگی گرد را با خصوصیات همه نام بردیم. انتخاب نوع رقم باید با توجه به منطقه جغرافیایی و خاک و همچنین تیپ میوه باشد. در بین ارقام ذکر شده، همچنان رقم 8320 دارای بیشترین سطح زیر کشت است. بنابراین بیشترین میزان صادرات ارقام گرد نیز متعلق به همین رقم می‌باشد. دلیل آن می‌تواند شناخته شدن آن توسط قشر عظیمی از کشاورزان گوجه کار باشد در حالی که ارقام بهتری وجود دارد که تازه تجاری سازی و معرفی شده اند.

سوالات متداول پربارترین بذر گوجه فرنگی

در ادامه به برخی متداول ترین سوالاتی که کشاورزان از آقا مهندس می‌پرسند پاسخ می‌دهیم. شاید سوال شما هم در همین بین باشد پس حتما این بخش را مطالعه نمایید.

هر بوته گوجه چقدر محصول می‌دهد؟

میزان باردهی یک بوته گوجه بسته به رقم و شرایط رسیدگی متفاوت هست. در ارقام کم بار یا شرایطی که رسیدگی خوب نباشد هر بوته گوجه 20 عدد میوه و در شرایطی که رقم خوبی کشت کرده باشید و رسیدگی هم خوب باشد هر بوته 150 تا 200 میوه در تمام طول فصل می تواند تولید کند. در ارقامی مانند 8320، برنتا و بریویو و… با شرایط رسیدگی متوسط تا خوب، هر بوته گوجه بطور متوسط حدود 60 تا 70 میوه 150 گرمی تولید می کند یعنی هر بوته گوجه در این ارقام با شرایط رسیدگی متوسط حدود 10 کیلو گرم  گوجه می تواند تولید داشته باشد.

فاصله کشت گوجه فرنگی ۸۳۲۰ چقدر باید باشد؟

فاصله کشت بسته به حجم بوته، سایز میوه، کیفیت آب و خاک و شرایط رسیدگی و مدیریت بیماری ها متفاوت هست. معمولا ارقامی مانند 8320 که حجم بوته نسبتا خوبی دارند را با فاصله 30 تا 45 سانت از هم می زنند. البته این فاصله را به طرق مختلف می توان تنظیم کرد. مثلا در کشت زیگزاگ، یک طرف نوار، به فاصله حدود  65 سانت از هم یک دو عدد نشا زده میشود و در طرف دیگر، وسط این دو یک نشا دیگر زده می شود. به طور کلی فاصله نشاهای 8320 روی خط حدود 30 تا45 سانت و فاصله بین ردیف ها حدود 170 تا 2 متر زده می شود. البته در برخی مناطق مانند مرودشت این فاصله ها بسار کمتر است.

رکورد برداشت گوجه فرنگی در هکتار چقدر است؟

در طی سال های اخیر با افزایش کشت ارقام هیبرید پربار، هر ساله شاهد گزارش های مبنی بر تناژهای خیلی بالا هستیم. تناژ خوب حاصل زحمات کشاورز خوبی است که رقم خوبی در شرایط خوب کشت کرده. بهترین رکوردهای تولید گوجه  و تناژهایی که گزارش تصویری و قابل استناد از آنها وجود داشته باشد، بین 200 تا 240 تن بوده. بعبارتی بیشترین رکوردی که از گزارش مستند داشته باشد 240 تن در هکتار بوده. به طور کلی تناژهای بالای 200 تن در هکتار، تنازهای ایده آلی هستند. در مرودشت تناژ240 تن، در قزوین 230 تن، در اصفهان 243 تن، در زنجان، 200 تن در هکتار بهترین رکوردهای این مناطق بوده اند.

هر هکتار چقدر گوجه فرنگی می دهد؟

در حال حاضر، در مناطقی که گوجه بازاری کشت می کنند، در هر هکتار گوجه بطور متوسط 60 تا 80 تن گوجه تولید می شود و در مناطقی که گوجه صنعتی کشت می کنند تناژ حدود 50 تن در هکتار، عملکرد متوسط است.

هر هکتار چند تن گوجه میدهد؟

همان طور که در سوال بالا پاسخ داده شد، هر هکتار گوجه بازاری بطور متوسط 60 تا 80 تن، و هر هکتار گوجه صنعتی (گوجه کارانی که برای کارخانه کشت می کنند معمولا رسیدگی کمتری دارند) معمولا 50 تن در هکتار گوجه می دهد.

میزان برداشت گوجه گیلاسی در هکتار چقدر است؟

بطور متوسط هر هکتار گوجه گیلاسی بین 20 تا 35 تن باردهی دارد.

تعداد نشا گوجه فرنگی در هکتار چقدر است؟

بسته به منطقه، شرایط آب و خاک و نوع رقم متفاوت هست. بور کلی در مناطقی مانند قزوین حدود 15 تا 18 هزار بوته در هکتار، در مناطقی مانند مرودشت 20 تا 30 هزار بوته در هکتار و در استان هرمزگان حدود 12 تا 18 هزار بوته در هکتار کشت می شود.

میزان برداشت گوجه فرنگی در هکتار در گلخانه چقدر است؟

میزان برداشت گوجه گلخانه ای بسته به نوع سازه و تجهیزات، اقلیم و سایر شرایط رسیدگی متفاوت هست. بطور کلی در کشور ما در گلخانه های نیمه سنتی حدود 200 تا 250 تن و در گلخانه های مجهز 250 تا 400 تن می باشد. البته گزارش هایی مبنی بر تناژ 600 تن در هکتا در گلخانه های شیشه ای کاملا مجهز نیز وجود دارد.

برای دریافت مشاوره رایگان انتخاب بهترین رقم گرد، با توجه به شرایط خود و مزرعه تان، از کارشناسان ما در بخش فنی کمک بگیرید. همچنین می توانید در بخش نظرات تجربیات و سوالات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک گذارید.

اشتراک‌گذاری:

4.1/5 - (20 امتیاز)
tomato-cat3

بذر گوجه فرنگی

Cucumber-cat2

بذر خیار

Watermelon-Cat3

بذر هندوانه

Melon-Cat3

بذر ملون

Eggplant-Cat2

بذر بادمجان

Pepper-cat3

بذر فلفل

Squash-Cat-3

بذر کدو

آخرین دیدگاه‌ها

مطالب آموزشی مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *