مشاوره تخصصی کشاورزی آقا مهندس | خرید اینترنتی بذر

علائم کمبود بر در گوجه فرنگی

کمبود بر در گوجه فرنگی موجب به وجود آمدن برگ‌های کج می‌شود. همچنین در حاشیه برگ‌ها یک لایه زرد رنگ به وجود می‌آید. این علائم معمولا در برگ‌های بالغ یا همان برگ‌های مسن دیده می‌شود. عنصر بر یکی از مهم‌ترین عناصر کم‌مصرف گیاه محسوب می‌شود. کمبود بر موجب کلروز خفیف در برگ‌ها و همچنین تغییر رنگ به نارنجی و زرد در برگ‌های بالغ و برگ‌های مسن می‌شود.

علائم کمبود بر در گوجه

فهرست مطالب

کمبود بر در گوجه فرنگی چه معایبی دارد؟

کمبود بر در گوجه فرنگی با ظهور علائم و بعضا تغییرات فیزیولوژیکی در بوته و میوه قابل تشخیص است. بسیاری از امراض فیزیولوژیکی گیاهان از قبیل چوب‌ پنبه‌ای شدن داخلی سیب، رنگ زرد یونجه، پوسیدگی قسمت‌های هوایی توتون، شکاف برداشتن ساقه کرفس و پوسیدگی مغز و ایجاد لکه‌های سیاه داخلی در چغندرقند، همگی مربوط به کمبود بر می‌باشد.

بر یکی از مهم‌ترین مواد غذایی گیاه محسوب می‌شود. با این وجود وقتی که سطح آن از میزان مورد نیاز بیشتر باشد، گیاه دچار مسمومیت می‌شود. میزان انتقال‌پذیری بر در بافت آبکش بسیار پایین می‌باشد.

پیشنهاد نویسنده: خرید بذر گوجه اصل

کمبود بر موجب می‌گردد، برگ‌ها و ساقه‌ها، شکننده شده و همچنین ساقه‌ها حالت چوب‌پنبه‌ای به خود می‌گیرند و شکاف‌دار می‌شوند. میوه‌ها نیز متورم شده و تغییر ظاهر می‌دهند. اما اصلی‌ترین مشخصه کمبود بر، روی میوه‌ها اتفاق می‌افتد، به این صورت که دور کاسبرگ، روی میوه؛ یک حالت حلقه‌ای پوست مرده به رنگ بور بر روی پوست ایجاد می‌شود.

کمبود بر در گوجه‌فرنگی
علائم کمبود بر در برگ گوجه‌ فرنگی

نقش بر در گوجه‌ فرنگی

مقدار بر در برگ گوجه‌ فرنگی 25 تا 175 میلی‌گرم در کیلوگرم وزن خشک است و مقدار آن در کناره‌های برگ 5 تا 10 برابر پهنک می‌باشد. بر یک عنصر ساختاری است و در تشکیل دیواره سلولی نقش دارد. همچنین در انتقال و سوخت و ساز قندها، گلدهی، جوانه‌زنی لوله گرده، دانه گرده، تبدیل گل به میوه در گوجه‌ فرنگی و در نهایت تشکل بذر در میوه نقش دارد.

کمبود بر در گوجه
علائم کمبود بر در گوجه‌ فرنگی

دلیل به وجود آمدن کمبود بر در گوجه فرنگی

به وجود آمدن کمبود بر در گوجه‌ فرنگی، معمولا به دلیل قلیایی بودن یا آهکی بودن خاک و آب است. در واقع این عنصر در خاک و آب با PH بالا قابل جذب نیست. کمبود بر در مناطق با خاک‌های آهکی و آب باکیفیت مطلوب بیشتر شایع است، اما در مناطق شور، کمبود بر نامحتمل و حتی امکان سمیت آن نیز وجود دارد.

برطرف کردن کمبود بر در گوجه‌ فرنگی

با توجه به اینکه کمبود بور، معمولا ناشی از PH خاک است، با دادن اسید به همراه سایر کودها مخصوصا در زمان گلدهی می‌توان به خوبی از به وجود آمدن این کمبود جلوگیری کرد. محلول‌پاشی کود مایع بر یا اسید بوریک در سه بار با فاصله هر 15 روز یک بار به میزان 3 تا 10 کیلو در هکتار با غلظت 3 تا 5 در 1000 نیز می‌تواند مشکل این کمبود را به صورت سریع، ولی موقتی جبران کند.

همچنین می‌توان حدود 5 تا 10 کیلو در هکتار اسید بوریک تزریق کرد. تزریق اسید بوریک به صورت ریشه‌ای می‌تواند کمبود بر را به صورت موثرتر جبران کند. اما باید در نظر داشت که دادن اسید بوریک در خاک‌های شور می‌تواند به راحتی ایجاد مسمومیت کند. زیرا معمولا در این خاک‌ها، بر به اندازه کافی وجود دارد، ولی قابل جذب نیست.

پیشنهاد نویسنده: بازدید از انواع بذر اصلی

لازم است که در زمان گلدهی، بر محلول‌پاشی شود. با توجه به اینکه این عنصر قابلیت اختلاط فیزیکی و فیزیولوژیک چندانی ندارد، سعی شود به تنهایی استفاده شود. گاهی ممکن است برگ‌ها هیچ علائمی نشان ندهند. اما میوه‌های نوبر حالت زیپی داشته باشند. با مشاهده این حالت، محلول‌پاشی بر ضروری است.

سوالات متداول در مورد کمبود بر در گوجه فرنگی

برخی از کشاورزان از خاصیت کود کلسیم بور و یا کاربرد کلسیم بور برای گوجه‌ فرنگی سوال می‌کنند. کود کلسیم بور رویش مؤثر در رفع کمبود کلسیم و بور به‌طور هم‌زمان است. عنصر بور به افزایش گل‌دهی، جوانه‌زنی دانه گرده و تبدیل بیشتر گل به میوه در گیاهان کمک نموده و در نقل و انتقال قند و تنظیم نسبت کلسیم به پتاسیم نقش دارد.

کلسیم یکی از اجزا اصلی تشکیل‌ دهنده دیواره سلولی گیاهان است و علاوه بر تأثیرگذاری بر روی بسیاری از آنزیم‌های دخیل در فعالیت‌های فیزیولوژیکی و هورمونی گیاه، در افزایش ضخامت دیواره سلولی و در نتیجه استحکام بافت‌های ریشه و هوایی گیاه و ایجاد مقاومت در برابر استرس‌های زنده و غیر زنده نقش به‌سزائی دارد.

اشتراک‌گذاری:

4.7/5 - (3 امتیاز)
tomato-cat3

بذر گوجه فرنگی

Cucumber-cat2

بذر خیار

Watermelon-Cat3

بذر هندوانه

Melon-Cat3

بذر ملون

Eggplant-Cat2

بذر بادمجان

Pepper-cat3

بذر فلفل

Squash-Cat-3

بذر کدو

آخرین دیدگاه‌ها

مطالب آموزشی مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *