مشاوره تخصصی کشاورزی آقا مهندس | خرید اینترنتی بذر

پوسیدگی گوجه فرنگی رسیده یا آنتراکنوز

مبارزه و درمان آنتراکنوز گوجه

فهرست مطالب

معرفی بیماری نام بیماری پوسیدگی گوجه فرنگی رسیده یا آنتراکنوز

پوسیدگی گوجه فرنگی رسیده (به معنای لکه های تیره) بیماری شاخ و برگ و میوه هستند که به صورت لکه های سیاه و یا زخم های گود با لبه های برآمده بروز می کنند. برای مشاوره گیاهپزشکی می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید. پوسیدگی گوجه فرنگی رسیده، اغلب به ریزش و پوسیدگی آن می انجامد و به اصطلاح منجر به تولید میوه هایی می شود که قابل مصرف نیستند و می تواند یک فاجعه برای پروش دهندگان گیاه گوجه فرنگی باشد.

عامل بیماری: colletotrichum phomoides

این بیماری به میوه و گاهی به ساقه و سر شاخه ها هم خسارت می زند. برای اطلاع بیشتر از مشخصات این بیماری و همچنین نحوه پیشگیری و درمان آن این مقاله را تا پایان بخوانید.

علایم و نشانه ها آنتراکنوز گوجه

پوسیدگی گوجه فرنگی رسیده (آنتراکنوز)، منجر به ایجاد لکه های تیره در میوه گوجه فرنگی می شود. در مراحل اولیه­ پیدایش لکه ها کوچک، مدور، فرورفته و آب گز با کناره های کنگره دار هستند.

آنتراکنوز معمولا روی میوه های رسیده گوجه فرنگی اثر می کند و هنگامی که میوه برسد و نرم شود لکه ها بزرگتر می شود اما گاهی اوقات در میوه های سبز نیز دیده می شود. قطر لکه ها در میوه به 2 تا 3 سانتی متر می رسد و بخش مرکزی آن تیره رنگ و اندکی زبر می شود. لکه ها در بیشتر موارد متعددند و درهم می روند که منجر به نرم شدن، لهیدگی، و سرانجام پوسیدگی میوه می شود.

علایم و نشانه ها آنتراکنوز گوجه

مبارزه با پوسیدگی گوجه فرنگی رسیده

آنتراکنوز بیشتر در زمین هایی که به خوبی زهکشی نشده اند شیوع دارد و بهتر است کاشت گوجه فرنگی در زمین هایی انجام گیرد که به خوبی زهکش شده اند. تناوب زراعی سه تا چهار ساله رعایت شود و توصیه می شود از کشت محصولات مشابه (بادنجان، فلفل، سیب زمینی) در این مدت اجتناب گردد.

گرما و رطوبت نسبی بالا و یا هوای مرطوب به هنگام رسیدن میوه، موجب تسهیل انتشار بیماری، وقوع عفونت، و در بیشتر موارد بروز همه گیری شدید می شود.

مبارزه و درمان آنتراکنوز گوجه

درصورتی که آلودگی منجر به ایجاد زخم شود، دیگر نمی توان زخم ها را درمان کرد و گوجه هایآلوده بازارپسندی خودرا کامل از دست می دهند. بنابراین در این بیماری پسیشگیری بسیار مهم است.

  • قارچ کش های مبتنی بر مس برای جلوگیری از آنتراکنوز گوجه فرنگی توصیه می شود.
  • قارچ کش مانکوزب 80 wp
  • قارچکش کاربندازیم

اشتراک‌گذاری:

5/5 - (1 امتیاز)
tomato-cat3

بذر گوجه فرنگی

Cucumber-cat2

بذر خیار

Watermelon-Cat3

بذر هندوانه

Melon-Cat3

بذر ملون

Eggplant-Cat2

بذر بادمجان

Pepper-cat3

بذر فلفل

Squash-Cat-3

بذر کدو

آخرین دیدگاه‌ها

مطالب آموزشی مشابه

مقالات

مقاوم سازی نشا

مقاوم سازی چیست؟ مقاوم سازی نشاء یا عادت دادن در واقع فرایند آماده سازی نشاءها برای انتقال از یک محیط

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *