مشاوره تخصصی کشاورزی آقا مهندس | خرید اینترنتی بذر

تاثیر آبیاری بر افزایش تناژ چقدر است؟

چه عواملی بر افزایش تناژ محصولات تاثیرگذار هستند؟ عده ای از کشاورزان برتر، مقدار و کیفیت آب آبیاری را یکی مهمترین عوامل در افزایش تناژ می‌دانند. اما چه مقدار آب، با چه کیفیتی و به چه شکل استفاده کنیم که بهترین نتیجه را بگیریم؟

آبیاری و افزایش تناژ در کشاورزی

فهرست مطالب

اولین نیاز گیاهان، برای انجام تمام اعمال حیاتی شان به آب و دما است. بقیه اعمال انها از طریق این دو تامین می‌شود. جوانه زنی که اولین مرحله زندگی یک گیاه است با مطلوب شدن دما (صیفی جات معمولا بین 10 تا 35 درجه سانتیگراد می‌توانند جوانه بزنند) و دریافت آب جهت فعال شدن آنزیم هایشان در جنین و لایه آلورن نیازمندند.

در بقیه مراحل رشد و نمو هم در صورت وجود دما و جریان آب در سلول‌ها و آوندهایشان می‌توانند هر چیزی که بخواهند جذب کنند. بنابراین برای اینکه یک گیاه از بین برود نبود یکی از اینها کافی است. کشاورزان و زارعین عزیز در صورتی که از تنش‌های دمایی یا آبی موجب ایجاد خسارت به مزارع تان شده می‌توانید با مشورت مشاوران ما جهت بهبود وضعیت مزرعه اقدام کنید.

آب آبیاری باید چه کیفیتی داشته باشد؟

در آب آبیاری دو پارامتر بسیار مهم هستند. اول EC آب و دوم pH آب. EC آب در زمان رشد رویشی بهتر است حدود 2 میکرو زیمنس بر سانتیمتر مربع باشد ولی در زمان باردهی می‌تواند جهت کمک به رنگ آوری سریع تر و افزایش سرعت رسیدگی، بین 2 تا 3 باشد. لازم به ذکر است است که باید دقت داشت که در زمان باردهی افزایش شوری به دلیل افزودن مواد مغذی و یون‌هایی مانند پتاسیم باشد نه سدیم!

pH مطلوب برای آب آبیاری باید حدود 7 باشد. متاسفانه آب اکثر مناطق در کشور ما آهکی است. و همین مهمترین دلیل برای نتیجه نگرفتن از سمپاشی‌ها و محلولپاشی‌ها شده است. زیرا انحلال و میزان جذب بسیاری از کودها و سموم به pH آب بستگی دارد. در هر صورت اگر pH آب شما بالا بود، می‌توانید از انواع اسید با مشورت کارشناسان استفاده کنید تا این مشکل برطرف شود.

میزان آب آبیاری چقدر باید باشد؟

میزان آب آبیاری برای افزایش تناژ باید چقدر باشد؟

میزان آب آبیاری بستگی به عوامل زیادی دارد. مثلا در محصول گوجه فرنگی در برخی زمین‌ها تا 10 ساعت هم آبیاری می‌کنند در حالی که در برخی دیگر یک ساعت هم کافی است. به هر حال هیچ کس دلش نمی‌خواهد که بیش از 5 ساعت آبیاری کند زیرا ممکن است به صرفه نباشد یا حتی باعث ایجاد خسارت شود! شاید بپرسید خوب چطور می‌توان ساعات آبیاری را کم کرد؟ سوال بسیار مهمی است.

عواملی که میزان مصرف آب را تعیین می‌کند، بافت خاک (شنی، لومی یا رسی بودن خاک) نوع محصول، مرحله رشدی (سن گیاه) و اقلیم است. به موارد زیر توجه کنید تا بتوانید زمان آبیاری را بطور چشمگیری کاهش دهید:

  • اول اینکه طبیعتا باید از آبیاری تحت فشار مناسب (در کشت صیفی جات، آبیاری قطره ای مناسب تر است) استفاده کنید.
  • اگر بافت خاک شنی است، تا 60 تن در هکتار کود گاوی پوسیده مصرف کنید (بسیار عالی جواب می‌دهد)
  • اگر خاک یا آب شور باشد باید میزان آبیاری تان 20 تا 30 درصد را بیشتر کنید. یعنی اگر 2 ساعت آبیاری لازم هست، باید تا نیم ساعت بیشتر آبیاری کنید! بنابراین با شوری زدایی آب و خاک می‌توانید تا 30 درصد مصرف آب کمتری داشته باشید.
  • به جای یک نوار تیپ برای هر خط، دو یا سه نوار تیپ بزنید! این ترفند در خاک‌های شنی بسیار عالی جواب می‌دهد همچنین تاثیر بسیار خوبی در افزایش تناژ دارد زیرا در خاک‌های شنی حرکت آب بیشتر عمودی استو معمولا فقط یک طرف ریشه را آبیاری می‌کند برای اینکه بتوانید تمام اطارف ریشه را آبیاری کند باید به کف خاک زراعی (لایه سخت) برسد و برگردد. در این حالت آب ابتدا تا عمق نفوذ می‌کند و به لایه هاردپن می‌رسد، پس از اینکه آب به این لایه رسید و به طرف بالا برگشت، مواد شوری که آنجا جمع شده را نیز به طرف بالا بر می‌گرداند. پس شما با انداختن دو نوار در دو طرف می‌توانید تمام اطراف ریشه را آبیاری کنید، ضمن اینکه زمان آّبیاری هم، تا یک سوم کاهش می‌یابد.

افزایش تناژ کشاورزی

  • طول خط کشت یا نوار تیپ‌ها را کوتاه تر بزنید. معمولا ایده آل ترین طول نوار تیپ 35 تا 45 متر است در این حالت افت فشار نخواهید داشت. احتمال گرفتگی سوراخ‌ها هم بسیار کم تر است علاوه بر اینها چون فشار آب بالاتر است احتمال رسوب کودها کمتر است و در همه جای مزرعه کوددهی یکسان خواهد بود. در بسیاری از مزارع، می‌بینیم که ابتدای خط بسیار شاداب است در حالی که انتهای خط انگار مزرعه دیگری است و وضعیت بوته‌ها بسیار ضعیف است. یکی از دلایل این پیش آمد، طول لوله هاست.
  • مالچ پلاستیکی استفاده کنید. مالچ باعث می‌شود رطوبت خاک بخوبی حفظ شود و بنابراین مصرف آب کم شود.
  • می‌توانید از دستگاه‌های ایجاد آب مغناطیسی استفاده بکنید، این دستگاه‌ها کیفیت آب را افزایش و مصرف آب را کاهش می‌دهند.

اشتراک‌گذاری:

5/5 - (1 امتیاز)
tomato-cat3

بذر گوجه فرنگی

Cucumber-cat2

بذر خیار

Watermelon-Cat3

بذر هندوانه

Melon-Cat3

بذر ملون

Eggplant-Cat2

بذر بادمجان

Pepper-cat3

بذر فلفل

Squash-Cat-3

بذر کدو

آخرین دیدگاه‌ها

مطالب آموزشی مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *