مشاوره تخصصی کشاورزی آقا مهندس | خرید اینترنتی بذر

8704 و 8705 گوجه‌های جدید فلات؛ می‌خواهند خوب را با عالی جایگزین کنند

8725 بلوکی و پربار

فهرست مطالب

8704 و 8705 برای تقویت امپراطوری فلات

شرکت فلات ایران برترین وارد کننده بذر محصولات صیفی و سبزی در ایران است. اگر فلات را نمی‌شناسید برای معرفی این شرکت کافی است بگوییم تنها نماینده شرکت سمینس در ایران است. فلات بذرهای ساکاتا و کانیون را نیز وارد می‌کند. در حوزه تولید بذرهای استاندارد نیز یکی از برترین‌هاست. در زمیینه واردات بذر محصولات صیفی و سبزی؛ بزرگترین و معروف ترین شرکت ایرانی است. خلاصه که فلات ایران قوی ترین سبد بذری کشور را دارد.

احتمالا گوجه کارها این شرکت را بهتر می‌شناسند. شرکتی که بذرهای بریویو، برنتا، 8320، بدرو، 2466، 4129، 857 کانیون و… را وارد می‌کند. سالهاست که فلات، امپراطوری بذرهای گوجه را در اختیار دارد. در راستای تثبیت این امپراطوری، هر چند سال یک واریته باکیفیت را به بازار معرفی می‌کند. اخرین واریته گوجه باکیفیتی که فلات وارد بازار کرد، بذر گوجه بدرو بود.

مهمترین بذرهای گوجه واردات شرکت فلات کدامند؟

بریویو BRIVIO F1:

معروف ترین بذر گوجه فضای باز، بریویو است. واریته‌ای که به دلیل کیفیت بالای میوه، به بازارپسند ترین گوجه کشور تبدیل شده است. واریته‌ای با وزن میوه حدود 130 گرم که حداقل 50 درصد میوه‌های آن با کاسبرگ برداشت می‌شود و از سفتی و ماندگاری میوه بسیار بالایی برخوردار است.

برنتا BERNETA F1:

واریته ای که درعین کیفیت میوه خوب، باردهی بالایی دارد. برنتا میوه ای با وزن متوسط 160 گرم دارد که حدود 70 درصد با کاسبرگ برداشت می‌شود، ماندگاری خوبی دارد و از پک مقاومتی خوبی برخوردار است. برنتا پربارتر از بریویو است و برای کشت در شرایط شور، تنش و کم آبی، واریته مناسبی است.

گوجه های شرکت سمینس

8320:

معروف ترین بذر گوجه گرد کشور 8320 است. رقمی با میوه ای گرد با وزن متوسط 150گرم، ماندگاری خوب و مقاومت خوب.

باسیمو BASIMO F1:

رقمی پربار و مشابه برنتا و سازگار با شرایط تنش شوری. البته سفتی و ماندگاری برنتا را ندارد.

857 کانیون CA 857:

واریته ای کاملا زودرس، ریز قالب و تخم مرغی که قدرت ریکاوری بسیار بالایی داشته و از پک مقاومتی خوبی برخوردار است.

4129:

رقم دو منظوره ای که هم در گلخانه و هم در فضای باز کشت می‌شود.  واریته ای درشت سایز با ماندگاری خوب و صادراتی.

بدروBEDERO F1:

جدیدترین واریته شرکت سمینس که به بازار ایران معرفی شده، بدرو BEDERO F1 است. واریته ای که مشابه ترین میوه به بریویو را دارد. حتی از بریویو پربارتر است، حجم بوته بهتری دارد و البته نسبت به بریویو حساسیت کمتری به شوری و شرایط تنش دارد.

به هر حال مشخص است که شرکت فلات واریته های لازم برای سلطنت بر بازار بذر ایران را دارد و برای تثبیت این سلطنت هر چند سال یک رقم با کیفیت به این سبد قوی، اضافه می‌کند. البته با داشتن سبد جادویی شرکت سمینیس، رسیدن به این جایگاه دور از انتظار نبود.

منتظر معرفی واریته‌های قدرتمندتر باشید آنها می‌خواهند خوب را با عالی جایگزین کنند

فلات، تقریبا دوسال است که بدرو را بعنوان جدید ترین واریته بلوکی شرکت سمینس، روانه بازار ایران کرده است با این حال، بصورت همزمان چند واریته باکیفیت دیگر هم در دست تست دارد. گزارش‌ها و بازدیدهای انجام شده از مزارع تحقیقاتی این شرکت، نشان می‌دهد حداقل دو واریته قدرتمند دیگر در راه هستند. با توجه به اینکه این واریته‌ها در چند مزرعه تحقیقاتی در چند قطب گوجه کاری جواب دهی خوبی داشته اند، به نظر می‌رسد به زودی وارد مرحله پیش تجاری و تجاری می‌شوند.

8725 بلوکی و پربار
رقم گوجه 8705 در مرودشت

با کیفیت ترین این واریته‌ها با کدهای 8704 و 8705 در حال تست هستند. دو واریته ای که به نظر می رسد فرزندان خلف برنتا و بریویو باشند! جهت معرفی بهتر این دو واریته به جدول زیر توجه فرمایید.

ویژگی‌های مهم رقم 8704 8705
شکل و قالب میوه بلوکی بلوکی
وزن تقریبی میوه 150 گرم 130 گرم
سفتی و ماندگاری میوه بالا بالا
کیفیت رنگ میوه کیفیت رنگ بیرونی میوه کمتر از برنتا و بریویو قرمز شیشه ای، یکنواخت و جذاب
میزان برداشت با کاسبرگ بالای 70 درصد بالای 70 درصد
پتانسیل باردهی بالا بسیار بالا
حجم بوته بیشتر از بریویو بیشتر از بریویو
مقاومت‌ها و حساسیت به بیماری‌ها حساسیت خاصی مشاهده نشده حساسیت خاصی مشاهده نشده
اطلاعات این جدول بر اساس بازدید کارشناس مجموعه آقا مهندس از مزرعه آزمایشی شرکت فلات در کهورستان، تکمیل شده است. ممکن است برخی از این ویژگی‌های ذکر شده برای سایر مناطق دیگر صدق نکند.

گزارش‌های موجود از مزارع تحقیقاتی شرکت فلات در سه منطقه، کرج، کهورستان استان هرمزگان و مرودشت حاکی از ثبات ویژگی‌های این دو رقم است. در مجموع، با توجه به اطلاعات ذکر شده به نظر می‌رسد رقم 8705 کیفیت و شرایط بهتری نسبت به 8704 دارد. درواقع 8705 پربارتر، خوش رنگ تر و سایز مناسب تری دارد.

به هر حال باید منتظر بمانیم و ببینیم این کدها چه زمانی تجاری و وارد بازار می‌شوند. با توجه به روند موجود، بعید نیست سال آینده، 8705 نیز وارد بازار شود. باید دید که سیاست‌های شرکت فلات در مورد این واریته و عرضه آن چگونه خواهد بود. طبیعتا هرچه ارقام باکیفیت موجود در بازار بیشتر باشند، خیال کشاورزان راحت تر خواهد شد. متاسفانه اخیرا بسیاری از گوجه کارها به دنبال خرید و کشت ارقام باکیفیت مانند بریویو و برنتا بوده اند ولی قیمت خرید این ارقام بسیار بالا بوده است.

افزایش قیمت شدید بذرهای شرکت سمینس، موجب شده بسیاری از کشاورزان گوجه کار از خرید ارقام باکیفیت محروم باشند. گرانی بذرها، تمام انتقادی است که به شرکت فلات می‌توان وارد کرد. امیدواریم فلات همانقدر که در ارائه بذرهای باکیفیت موفق است، در حمایت از کشاورزانی که تمایل به کشت ارقام باکیفیت را دارند ولی توان مالی استفاده از این ارقام را ندارند، موفق باشد.

اشتراک‌گذاری:

5/5 - (1 امتیاز)
tomato-cat3

بذر گوجه فرنگی

Cucumber-cat2

بذر خیار

Watermelon-Cat3

بذر هندوانه

Melon-Cat3

بذر ملون

Eggplant-Cat2

بذر بادمجان

Pepper-cat3

بذر فلفل

Squash-Cat-3

بذر کدو

آخرین دیدگاه‌ها

مطالب آموزشی مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *