مشاوره تخصصی کشاورزی آقا مهندس | خرید اینترنتی بذر

کمبود کلسیم در خیار چه علائمی دارد؟

کمبود کلسیم در خیار گلخانه ای

فهرست مطالب

در این مقاله از آقا مهندس می‌خواهیم دلیل کمبود کلسیم در خیار را مورد بررسی قرار دهیم. همچنین علائم کمبود کلسیم در خیار، علت سرکوری بوته خیار و درمان کمبود کلسیم در خیار را به طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نقش کلسیم در گیاهان چیست؟

از مهم‌ترین عناصر موثر بر کیفیت میوه، نیتروژن، کلسیم و پتاسیم می‌باشد. نتایج پژوهش‌ها نشان داده که تاثیر تعادل غلظت عناصر غذایی بر کیفیت محصولات کشاورزی نسبت به غلظت مطلق آن‌ها بیشتر است. کمبود کلسیم در خیار گلخانه یا فضای باز نقش اساسی در تکمیل ساختمان غشای سلولی، پایداری دیواره سلولی، تنظیم انتقال یون‌ها و جذب غشا، کنترل وضعیت تبادل یونی و نیز فعالیت‌های آنزیمی دیواره سلولی برعهده دارد.

با توجه به نقش‌های اشاره شده برای کلسیم و جایگزینی آن به وسیله کاتیون‌ها از محل پیوند یافته در غشا سلولی، با کاهش قابلیت استفاده از کلسیم، رشد و تکامل گیاه به طور جدی آسیب می‌بیند. به طور متوسط هر 100 گرم خیار حاوی 13/40 میلی‌گرم کلسیم است. کلسیم یک عنصر غیرمتحرک در گیاه است. بنابراین در برگ‌های مسن تر رسوب می‌کند. کمبود کلسیم در گیاهان، در جوان‌ترین برگ‌ها (برگ‌های بالایی) و نقاط رشد قابل مشاهده است. برگ‌های مسن تر و بالغ معمولا دچار کمبود کلسیم نمی‌شوند.

علائم کمبود کلسیم در خیار چیست؟

  • رشد ریشه جدید مختل می‌شود. پوسیدگی انتهای میوه نیز ممکن است در اثر کمبود کلسیم اتفاق بیفتد.
  • میوه‌ها در گیاهان دچار کمبود، کوچک‌تر و بی مزه هستند و رشد انتهایی آن‌هایی کاهش می‌یابد (توقف رشد نقطه انتهایی میوه).
  • کلسیم حساسیت گیاهان را نسبت به بیماری‌ها کاهش می‌دهد. در شرایط کمبود کلسیم بوته نسبت به بیمار‌ها آسیب‌پذیرتر است.
  • در کمبود شدید کلسیم در خیار، گل‌ها عمیق و نقاط رشد می‌میرند (یکی از علت سرکوری بوته خیار می‌تواند کمبود کلسیم باشد).
  • در کمبود کلسیم در خیار، برگ‌های بالایی بوته بدشکل هستند. آن‌ها، ظاهری پیچ خورده و لبه‌سوخته دارند و ممکن است به شکل فنجان رو به پایین ظاهر شوند، زیرا حاشیه برگ‌ها نتوانسته است به اندازه کافی رشد کند.

عوامل موثر در کمبود کلسیم خیار چیست؟

  • کمبود آب
  • آب ماندگی
  • شوری خاک
  • مقدار زیاد پتاسیم یا آمونیوم و بیماری‌های ریشه ای

اختلال کلسیم در گیاهان بیشتر از اینکه ناشی از کمبود کلسیم در خاک باشد، به دلیل شرایط نامساعد محیطی است که جذب عنصر توسط گیاه را با اختلال مواجه می‌کند.

بهترین راه رفع کمبود کلسیم در گیاه چیست؟

برای محصولات کشت شده، آسیب ناشی از کمبود کلسیم با محلول‌پاشی منظم نیترات کلسیم (نمونه ای از کود کلسیم برای خیار) با غلظت 800 گرم در 100 لیتر آب میتوان این کمبود را جبران کرد. همچنین با کاهش استفاده از کودهایی با پایه پتاسیمی و آمونیومی و کاربرد آهک در خاک‌های اسیدی می توان تا حد زیادی کلسیم خیار را کنترل کرد.

پیشنهاد نویسنده: مشاهده و خرید بذر خیار

سایر نمک‌های آلی و غیر آلی که فاقد فرمی از نیتروژن باشند، برای محلول‌ پاشی میوه ارحجیت دارند. برای محصولات کشت شده در بسترهای بدون خاک، کاربرد محلول غذایی با غلظـت 150 تا 200 میلی‌گرم در لیتر کلسـیم، کمبـود را کنتـرل می‌کند.

کمبود کلسیم در میوه خیار
علائم کمبود کلسیم در خیار گلخانه ای

لازم به ذکر است که گاها کشاورزان کمبود کلسیم را بیماری به شمار می‌آورند و به دنبال سم کلسیم برای خیار هستند. در صورتی که این نگرش کاملا اشتباه است. برای کمبود کلسیم بجای استفاده از سم کلسیم برای خیار بهتر است از کود کلسیم برای خیار کمک بگیرید.

اشتراک‌گذاری:

5/5 - (1 امتیاز)
tomato-cat3

بذر گوجه فرنگی

Cucumber-cat2

بذر خیار

Watermelon-Cat3

بذر هندوانه

Melon-Cat3

بذر ملون

Eggplant-Cat2

بذر بادمجان

Pepper-cat3

بذر فلفل

Squash-Cat-3

بذر کدو

آخرین دیدگاه‌ها

مطالب آموزشی مشابه

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *