مشاوره تخصصی کشاورزی آقا مهندس | خرید اینترنتی بذر

بذر گوجه سانسید 6189 (Sun 6189 F1)

نمره کاربران:

(دیدگاه 1 کاربر)
1 دیدگاه

نمره فنی آقامهندس:

5.3/10
5.3 از 10

11،000،000 تومان

بذر گوجه سانسید6189 (Sun 6189 F1)” رقمی با قالب بلوکی تخم مرغی و سایز میوه متوسط دارد. 80 روز بعد از انتقال نشا به زمین بار داده و برای مصارف صنعتی هم استفاده می شود. این بذر از مقاومت نسبتا خوبی به تنش‌های دمایی و بیماری‌های برگی برخوردار است.

اشتراک‌گذاری:

مشخصات بذر گوجه سانسید 6189 (Sun 6189 F1)

توضیحات تکمیلی

نوع کشت

شکل و تیپ میوه

وزن متوسط میوه

۱۴۰ تا ۱۶۰ گرم

میزان سفتی میوه

بسیار خوب

میزان برداشت با کاسبرگ

کمتر از 20 درصد

نوع مصرف

دومنظوره (تازه خوری و صنعتی)

دوره رسیدگی

پوشش برگی و حجم بوته

متوسط

مقاومت ها و تحمل ها

پژمردگی فوزاریومی Fol, پژمردگی ورتیسلیومی (Vd), لکه برگی خاکستری (Ss-sl), نماتد مولد گره ریشه (Mj), ویروس عامل موزاییک گوجه (TOMV)

شرکت تولید کننده / وارد کننده

BASF/بذر آفتاب خاورمیانه

بسته بندی

قوطی 15000 عددی

معرفی و توضیح

خرید و استعلام قیمت بذر گوجه سانسید 6189

بذر گوجه سانسید 6189” یکی از معروف ترین ارقام نسبتا زودرس کشور به شمار می‌رود. این بذر محبوب را می‌توانید با ضمانت نامه اصل بودن کالا از آقا مهندس خریداری نمایید. جهت آشنایی بیشتر با بذر 6189 برخی از ویژگی های مهم این بذر را مورد بررسی قرار داده ایم. شما می توانید به راحتی از طریق سایت سفارش خود را ثبت نموده و بذر را درب منزل تحویل بگیرید.

توضیحات فنی رقم گوجه سانسید 6189

یکی از محبوب ترین بذرهای گوجه فرنگی طی 10 سال اخیر، بذر گوجه سانسید 6189 می‌باشد. برخی از منابع این رقم را یک رقم دیررس معرفی می‌کنند، اما این رقم نسبتا زود رس تا متوسط رس (80 روزه) است. در ادامه برخی از مهم ترین مواردی که دلیل محبوبیت این بذر می‌باشد را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • بذر گوجه سانسید 6189 بوته نسبتا قوی ای دارد.
  • هم رسی و یکنواختی نسبتا خوبی در رسیدگی میوه دارد.
  • بریکس نستا بالایی دارد (5 تا 5.2) و برای مصارف صنعتی مناسب است.
  • این رقم مقاومت خوبی به گرما جهت کشت پیش کار در مناطق جنوبی دارد.
  • میوه آن قالب تخم مرغی کشیده با وزن تقریبی بین 120 تا 160 گرم دارد.

در مجموع گوجه سانسید 6189 از باردهی مناسبی برخوردار است و کیفیت میوه خود را حتی در شرایط هوایی بسیار گرم حفظ می‌‌کند. به همین دلیل بسیاری از کشاورزان می‌‌توانستند این بذر را به صورت تک چین برداشت کنند. این رقم در مناطق جنوبی مانند استان فارس، استان هرمزگان و استان بوشهر برای کشت‌های پیش کار و پس کار همین رقم سانسید 6189 کشت می‌شود.

جهت بازدید از سایر بذرهای گوجه فرنگی کلیک کنید.

مقاومت و تحمل رقم سانسید 6189

سانسید 6189 تحمل بسیار خوبی به گرما و سرما در ابتدا و انتها کشت دارد. همچنین تحمل نسبی خوبی به شوری دارد. به طور کلی بذر گوجه سانسید 6189 به بیماری‌های بوته میری فوزاریومی، پژمردگی ورتیسیلیومی (Va)، لکه برگی خاکستری مقاومت نسبی دارد. اما از مقاومت مناسبی به ویروس‌ها برخوردار نیست.

نقد و بررسی رقم گوجه سانسید 6189

بذر گوجه سانسید 6189 مناسب کشاورزانی ست که طرفدار ارقام گوجه با تراکم کشت بالا هستند. در صورت کشت در مناطقی که تنش‌های محیطی زیادی دارند، مانند مناطق جنوبی، به دلیل مقاومت نسبتا خوب به تنش‌های محیطی باردهی نسبتا خوبی (حدود 85 تن در هکتار) دارد. همچنین در مناطقی که شوری خاک بین 300 تا 5000 باشد، می‌توان این رقم را کشت کرد. اگر چه ارقامی مانند آلینا 1024 می‌توانند تحمل بهتری به شرایط شوری داشته باشند.

از دیگر دلایل محبوبیت بذر گوجه سانسید 6189 می‌توان به مصرف آب پایین و نیاز آبی کم آن اشاره داشت. این رقم گوجه بسیار کم توقع بوده و در عین حال میوه نسبتا سفت و بازارپسندی دارد. در مقام مقایسه ویژگی سفتی میوه آن بیشتر از ارقام مشابه 8320 و متین است. اما بازارپسندی کمتری نسبت به آن‌ها دارد. به گفته کارشناسان آقا مهندس این رقم بیشتر برای مصارف کارخانه ای مناسب می‌باشد. تنها ایرادی که می‌توان به این رقم داشته باشیم، این است که حجم بوته ای پایینی دارد و کشاورزان برای هر هکتار باید حدود 30 هزار نشا بزنند که تولید نشا آن دو برابر سایر بذرها می‌باشد.

این رقم مقاومت خوبی به ویروس‌ها ندارد، بنابراین کشت آن در زمین‌های آلوده به ویروس اصلا توصیه نمی‌شود. با این وجود به دلیل قیمت مقرون به صرفه این بذر نسبت به ارقام مشابه و سایر ویژگی‌های ذکر شده، کشاورزان هنوز این بذر را کشت می‌کنند، خصوصا در مناطق جنوبی و استان فارس سطح زیر کشت بیشتری نسبت به سایر مناطق دارد.

ارقام جایگزین سانسید 6189 عبارتند از:

  • بذر گوجه فرنگی ثمین: اندازه میوه بزرگ تر از سانسید 6189، ماندگاری بذر گوجه فرنگی ثمین کمتر است.
  • بذر گوجه فرنگی رعد: بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که رقم رعد همان سانسید 6189 است نه مشابه سانسید ۶۱۸۹!
  • بذر گوجه فرنگی متین: پوشش برگی بیشتر از سانسید، پربار تر از سانسید، بازار پسند تر از بذر گوجه فرنگی سانسید 6189 می‌باشد.
  • بذر گوجه فرنگی بریویو: اندازه میوه کوچک تر از سانسید 6189، پوشش برگی کوچک تر از سانسید، مقاومت به بیماری بیشتر از سانسید، مقاومت به شوری کمتر از سانسید می‌باشد.
  • رقم گوجه فرنگی 857 کانیون: شکل میوه تخم مرغی و اندازه میوه کوچک تر از سانسید است. همچنین حجم بوته بزرگ تر از سانسید، مقاومت به بیماری برابر با سانسید و سفتی میوه بسیار عالی اما مقاوم به شوری کمتر از سانسید می‌باشد.

سانسید 6189 تا سال 1397 رقم شایسته ای برای کشت در مناطق جنوبی بود. اما اکنون رقم‌های بسیار با کیفیتی وجود دارند که در مناطق جنوبی به خوبی جواب داده اند و کیفیت میوه و بوته آن‌ها بهتر است. بنابراین محصول آن‌ها هم بازار پسند تر و گران تر است، در نتیجه کشت این رقم را نمی‌توان خیلی توصیه کرد از طرف دیگر قیمت بذر این رقم نسبت به سال‌های گذشته بسیار بالاتر هم رفته است.

مشاوره کشت و خرید بذر سانسید 6189

برای دریافت مشاوره خرید بذر گوجه سانسید 6189 و سایر ارقام مشابه می توانید با کارشناسان فنی ما تماس بگیرید. با توجه به توضیحات ذکر شده، این رقم هنوز طرفداران خود را دارد. اما به دلیل مشکلاتی که ممکن است حین کشت پیش آید، توصیه می شود حتما از همراهی یک کارشناس که هم تجربه کافی داشته و هم علم کافی، استفاده کنید. مجموعه اقا مهندس آماده ارائه خدمات به شما کشاورزان عزیز است.

بازدید از بیماری‌ها و آفات بذر گوجه فرنگی

نمره فنی

کیفیت میوه: 5.5
پوشش برگی: 4
مقاومت و تحمل: 5
زمان رسیدگی: 7
باردهی: 5
5.3

نمره فنی برای اولین بار توسط تیم تخصصی آقامهندس و بر اساس پنج معیار کیفیت میوه، پوشش برگی، مقاومت و تحمل، زمان رسیدگی و باردهی تهیه شده است.

پرسش و پاسخ

1 دیدگاه برای بذر گوجه سانسید 6189 (Sun 6189 F1)

  1. علیشای

    مناسب چه مناطقی این رقم هست؟

    • ساره رشاد

      سلام، این رقم قابلیت کشت در نقاط مختلف خصوصا مناطق گرم و خاک های شور را دارد. تنها نکته ای که باید درباره این رقم رعایت کرد، این است که نباید در مناطق آلوده به ویروس کشت شود. چون مقامت مناسبی به ویروس ها ندارد.
      جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با شماره 09194044108 تماس حاصل کنید.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *