مشاوره تخصصی کشاورزی آقا مهندس | خرید اینترنتی بذر

کمبود گوگرد در گوجه فرنگی

کمبود گوگرد در گوجه فرنگی یکی از مشکلاتی است که گوجه کاران با آن مواجه هستند. در این مقاله از آقا مهندس می‌خواهیم شما را با علائم کمبود گوگرد در گوجه فرنگی بیشتر آشنا کنیم. همچنین تاثیر گوگرد بر گل جالیز را نیز مورد بررسی قرار دهیم. ضمن اینکه مراحل درمان کمبود گوگرد در گیاه را به شما یاد دهیم و به شما بگوییم چه کار کنید که با مشکلات کمبود گوگرد در گوجه فرنگی مواجه نشوید.

علائم کمبود گوگرد در گوجه فرنگی

فهرست مطالب

کمبود گوگرد در گوجه فرنگی” به مشکلات خاک باز می گردد. خاک از نظر تامین عناصر غذایی مورد نیاز برای رشد گیاهان و تولید غذا نقش حیاتی در جوامع بشری ایفا کرده و بوم‌سازگان به آن وابسته است. کمیت و کیفیت گونه‌های گیاهی به مقدار ذخیره عناصر غذایی موجود در خاک بستگی دارد. در واقع با تغییر شرایط خاک (مانند اسیدی یا قلیایی بودن، شوری، مقدار آهک و گچ و همچنین ماده آلی)، فراهمی و تحرک عناصر غذایی موجود در خاک، تغییر یافته و این امر بر جذب آن‌ها در اندام‌های گیاهی مؤثر است.

نقش گوگرد در گیاه چیست؟

خوب است بدانید که گوگرد یک عنصر ضروری برای رشد و نمو گیاه است، زیرا برای سنتز پروتئین‌ها، کلروفیل و ویتامین‌ها مورد نیاز است. بنابراین کمبود گوگرد در گوجه فرنگی موضوع جدی بوده که باید توسط کشاورز برطرف گردد. این موضوع امری تخصصی است که بهتر است از یک کارشناس فنی در این موضوع کمک بخواهید.

نحوه جذب گوگرد توسط گوجه فرنگی چگونه است؟

گیاهان می‌توانند گوگرد را از خاک به شکل یون‌های سولفات و از جو بـه شکل گاز از طریق روزنه‌های برگ‌ها جذب کنند. گوگرد عنصری، می‌تواند به عنوان کود در کشاورزی استفاده شود. گوگرد به دلیل ظرفیت اکسید شدن و تولید اسید سولفوریک، پتانسیل لازم برای کاهش pH خاک‌های آهکی را حداقل در مقیاس کوچک اطراف ذرات خود دارد. بنابراین می‌تواند به ویژه در منطقه ریزوسفر در انحلال عناصر غذایی نامحلول و آزاد شدن عناصر ضروری مؤثر واقع شود.

وقتی گوگرد به خاک افزوده می‌شود، توسط ریزجانداران خاک بـه سولفات اکسیده می‌شود. اکسیداسیون گوگرد در بسیاری از مـوارد به اندازه کافی سریع نیست تا بتواند نیازهای گیاهی را در شرایط کشاورزی تأمین کند. به عبارتی اثربخشی کاربرد گوگرد به عنوان کود با میزان اکسیداسیون آن، که در درجه اول یک عملکرد میکروبیولوژیکی است، تنظیم می‌شود. بنابراین، عوامل فیزیکی مانند دما و رطوبت خاک که بر فعالیت میکروبی تأثیر می‌گذارد، نقش مهمی در تنظیم اکسیداسیون گوگرد ایفا می‌کند.

کمبود گوگرد
اولین علائم کمبود گوگرد در برگ‌های بالایی مشاهده می‌شود.

علائم کمبود گوگرد در گوجه فرنگی چگونه است؟

مشخص‌ترین علامت کمبود گوگرد در گوجه فرنگی این است که رنگ رگبرگ‌ها و دمبرگ‌ها مایل به قرمز می‌شوند. در حالی که برخی از نواحی برگ هم‌چنان سبز هستند. علائم ظاهری کمبود گوگرد بسیار شبیه به کلروز ناشی از کمبود نیتروژن است. کمبود گوگرد بر عملکرد و کیفیت محصول مؤثر است. در گیاه مبتلا به کمبود گوگرد، زردی در کل گیاه به صورت یکسان و یکنواخت منتشر می‌شود. در بعضی از شرایط، سطح زیرین برگ، رنگ مایل به قرمز به خود می‌گیرد و همچنین دمبرگ، رنگ مایل به صورتی به خود می‌گیرد. این تغییر رنگ‌ها در مقایسه با کمبود نیتروژن وضوح کمتری دارد.

همچنین در کمبود با شدت بالا، نواحی آسیب دیده‌ی قهوه‌ای رنگ و یا نواحی نکروتیک، بعضا در امتداد دمبرگ مشاهده می‌شوند و همچنین برگ‌ها ممکن است حالت پیچ خورده، شکننده و قائم به خود بگیرند.

کمبود گوگرد در بوته
برگ‌های گوجه فرنگی دارای کمبود گوگرد

بهترین زمان مصرف كودهای گوگردی چه موقع است؟

نظر به آهکی بودن خاک‌های زير کشت، استفاده از 200 الی 300 کيلوگرم در هکتار، ساری‌کود (گوگرد کشاورزی گرانوله) و يا گوگرد آلی گرانوله قبل از کاشت (در خاک‌های غيرگچی) توصيه می‌شود. حد بحرانی گوگرد با روش توربيتومتری برای دانه‌های روغنی 20 و برای ساير گياهان زراعی 15 ميلی‌گرم در کيلوگرم خاک می‌باشد. لازم به يادآوری است که مصرف کودهای حتما باید قبل از زمان کاشت و به صورت جای‌گذاری عمقی و با استفاده از دستگاه کودکار، بذرکار باشد.

4 نکته در زمان کمبود گوگرد در گوجه فرنگی

  1. گوگرد دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی است. بنابراین در برخی نقاط کشور از گوگرد پاشی گوجه استفاده می‌شود.
  2. لازم به ذکر است، می‌توان از کودهای مختلف گوگرد برای گوجه فرنگی استفاده کرد. فقط لازم است قبل از کاربرد آن از کمبود گوگرد در گوجه فرنگی اطمینان حاصل کنید. برای این کار از یک مشاوره و متخصص مشورت بگیرید.
  3. بعد از آن می‌توانید از گوگرد مایع برای گوجه فرنگی و یا پودری استفاده کنید. لازم به ذکر است که زمان استفاده از گوگرد مایع برای گوجه فرنگی و یا پودری آن بسته به منطقه و تاریخ کشت متفاوت است و لازم است رعایت گردد.
  4. اگر نیاز به دانستن خواص گوگرد مایع برای گوجه یا پودری آن و یا تاثیر گوگرد بر گل جالیز هستید، می‌توانید علاوه بر مطالعه این مقاله از سایر مقالات مرتبط استفاده نمایید. همچنین برای اطلاع از نحوه مصرف گوگرد پودری برای گوجه فرنگی و یا مایع آن مشورت بگیرید.

اشتراک‌گذاری:

5/5 - (1 امتیاز)
tomato-cat3

بذر گوجه فرنگی

Cucumber-cat2

بذر خیار

Watermelon-Cat3

بذر هندوانه

Melon-Cat3

بذر ملون

Eggplant-Cat2

بذر بادمجان

Pepper-cat3

بذر فلفل

Squash-Cat-3

بذر کدو

آخرین دیدگاه‌ها

مطالب آموزشی مشابه

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *