مشاوره تخصصی کشاورزی آقا مهندس | خرید اینترنتی بذر

علائم کمبود منیزیم در خیار

یکی از عمده ترین مشکلات کشاورزان کمبود منیزیم در خیار می‌باشد. کمبود منیزیم در خیار گلخانه ای یا فضای باز جزو دغدغه‌های کشاورزان می باشد. در این مقاله از آقا مهندس می خواهیم قبل از هر چیز علائم کمبود منیزیم در خیار و دلایل این کمبود را مورد بررسی قرار دهیم. در نهایت همچنین روش‌های درمان کمبود منیزیم را مورد بررسی قرار می دهیم. در نهایت

کمبود منیزیم در خیار گلخانه ای

فهرست مطالب

شما می‌توانید کمبود منیزیم در خیار را با استفاده از کود منیزیم برای خیار برطرف نمایید. اما نکته مهم در این میان این است که شما به موقع علائم کمبود منیزیم در خیار را شناسایی و برطرف نمایید.

نقش منیزیم در خیار چیست؟

اهمیـت منیزیم در مقایسه با سایر عناصر معدنی در تولید محصولات کشاورزی در دهه‌های اخیر کمتر مـورد توجه محققان قرار گرفته است. بنابراین، به این عنصر، عنصر فراموش شده اطلاق می‌گردد. منیزیم یک عنصر ضروری برای رشد و نمو گیاه بوده و بخشی از اجزای مولکول کلروفیل می‌باشد. منیزیم عنصری است که نقش ساختاری در تشکیل مولکول کلروفیل و فرایند فتوسنتز دارد. بنابراین کمبود منیزیم مشکلات زیادی را با خود به همراه خواهد داشت.

منیزیم نقش اساسی در فتوسنتز، انتقال مواد آسمیلاته، تجمع مواد کربوهیدراته، اکسیداسیون نوری و سیستم دفاعی گیاه دارد. اصولا خیار گیاهی منیزیم دوست است و باید حتما در کشت آن از این عنصر بهره برد.

علائم کمبود منیزیم در خیار چیست؟

کمبود منیزیم در خیار باعث زرد شدن برگ‌های پایینی بوته (برگ‌های پیرتر)، به دلیل متحرک بودن این عنصر می‌شود. به طور کلی کمبود منیزیم در خیار گلخانه ای و خیار فضای باز با ایجاد لکه‌های كلروز و نقاط قهوه‌ای رنگ بر روی برگ‌های خیار در پائین بوته ظاهر می‌شود. علائم کمبود منیزیم معمولا در بین رگبرگ‌های اصلی گیاه مشاهده می‌شود. به عبارتی پهنک برگ زرد می‌شود، ولی رگبرگ‌ها سبز باقی می‌مانند. در بعضی اوقات حاشیه برگ‌ها بطرف بالا برگشته و برگ فنجانی شکل می‌شود.

در برگ‌های بـا کمبـود منیزیم، کربوهیدرات‌های غیرساختمانی از قبیل قندها و نشاسته انباشته شده و نسبت وزن خشک شاخه به ریشه افزایش می‌یابد. تجمع کربوهیدرات‌ها در برگ‌های منبع در گیاهان با کمبود منیزیم باعث کاهش در مقدار کربوهیدرات در اندام‌های مقصد، مثل میوه و ریشه، می‌شود. مقدار نرمال منیزیم در بافت گیاه درحدود 0/5 تا 0/7 درصد برگ‌های جوان بوده اما در برگ‌های مسن غلظت آن بالاتر است.

کمبود منیزیم
علائم ظاهری کمبود منیزیم در برگ‌های خیار

دلایل کمبود منیزیم در خیار چیست؟

  • کمبود منیزیم ممکن است در خاک‌های سبک (شنی) و اسیدی به خصوص در مناطق مرطوب با بارش زیاد دیده شود.
  • کمبود منیزیم همچنین ممکن است ناشی از مصرف زیاد کودهای پتاسیم، آمونیوم و یا کلسیم باشد.
  • اختلال در رشد ریشه و کاهش حجم آن ممکن است تأثیر شگرفی بر جذب آب و عناصر معدنی به وسیله ریشه در شرایط کمبود آب و عناصر معدنی در خاک داشته باشد. بنابراین ممکن است علائم کمبود منیزیم در هنگام هوای سرد یا در خاک‌های با رطوبت زیاد زمانی که فعالیت ریشه‌ها کمتر است، دیده شود.
  • دمای خاک می‌تواند رشد گیاه را بـا تأثیر بر فرایندهای بیوشیمیایی و فیزیولوژیک کل گیاه (از قبیل جذب عناصر معدنی) و خصوصیات خاک (از قبیل قابلیت دسترسی عناصر غذایی) به شدت تحت تأثیر قرار دهد. دمای نسبتاً زیاد یا کم محیط ریشه، جذب منیزیم توسط گیاه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اما میزان تأثیر ممکن است بستگی بـه نـوع و مرحله رشد گیاه داشته باشد. برای مثال در آزمایشی که با کمبود منیزیم در خیار گلخانه ای صورت گرفت، مشخص شد کـه بـا افزایش غلظت منیزیم در محلول غذایی، اثرهای نامطلوب دمای محیط ریشه 35 درجه سانتی‌گراد کاهش می‌یابد. بنابراین، غلظت 4 میلی‌مولار منیزیم در محلول غذایی و دمای محیط ریشه 15 درجه سلسیوس می‌تواند بهترین تیمار برای پرورش خیار گلخانه‌ای در فصل سرما باشد.

درمان کمبود منیزیم در خیار به چه صورت است؟

تا کنون علائم و دلایل کمبود منیزیم در گیاهان را مورد بررسی قرار دادیم اکنون می‌خواهیم روش‌های درمانی آن را به شما بگوییم. اما لازم به ذکر است که روش درمان برای هر نوع علائمی کاملا متفاوت می‌باشد. بنابراین این روش‌های درمانی ممکن است برای شما کارساز نباشد و برای اطمینان حتما از کارشناسان آقا مهندس در این زمینه کمک بگیرید.

کود دهی منیزیم

براي تأمين کود منیزیم برای خیار، از کودهای سولفات منيزيم و گاهی از نيترات منيزيم اسـتفاده می‌شود. البته می‌توان از محلول‌پاشی نیز جهت رفع کمبود، نیز استفاده کرد. اما به طور کلی میزان استفاده از انواع کودها، باید با توجه به شرایط گیاه و براساس آزمون آب و خاک، تحت نظر یک کارشناس انجام شود.

برخی از کشاورزان درباره درمان قارچ بوته خیار یا علت خشک شدن خیار روی بوته سوال می‌کنند و می‌خواهند بدانند، آیا میزان منیزیم ارتباطی به این موارد دارد یا خیر. باید گفت علت پوسیدگی ساقه خیار یا موارد ذکر شده می‌تواند متفاوت و ناشی از کمبود عناصر مختلف یا آلودگی به قارچ‌ها یا ویروس باشد. پس توصیه می‌کنیم برای اطمینان از هر کدام از موارد گفته شده، از یک کارشناس باتجربه کمک بگیرید.

آخرین سخن

در صورتی که پاسخ سوال خود را دریافت نکرده اید یا تجربه کمبود منیزیم در خیار گلخانه ای یا فضای باز را داشته‌اید خوشحال می‌شویم با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید. تا ما و سایر کشاورزان از نظرات و تجربیات شما بهره مند شویم.

اشتراک‌گذاری:

5/5 - (1 امتیاز)
tomato-cat3

بذر گوجه فرنگی

Cucumber-cat2

بذر خیار

Watermelon-Cat3

بذر هندوانه

Melon-Cat3

بذر ملون

Eggplant-Cat2

بذر بادمجان

Pepper-cat3

بذر فلفل

Squash-Cat-3

بذر کدو

آخرین دیدگاه‌ها

مطالب آموزشی مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *